Στόχος Μονάδας Εκμάθησης
Κάθε μονάδα εκμάθησης πρέπει να έχει ένα θέμα, παραδείγματος χάριν, οδήγημα της μπάλας & αλλαγή κατεύθυνσης. Αυτή πρέπει να είναι η πρώτη απόφασή σας κατά το προγραμματισμό μιας μονάδας εκμάθησης. Η εστίαση κάθε μονάδας σε ένα συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ σημαντική και θα γίνει σημαντικότερη καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν.
Επιλογή δραστηριοτήτων
§ Επέλεξε δραστηριότητες που θα εστιάσουν στο θέμα της μονάδας εκμάθησης. Η σωστή επιλογή δραστηριοτήτων θα διδάξουν έμμεσα τους αθλητές σας το θέμα των μονάδων εκμάθησης.
§ Επέλεξε δραστηριότητες που θα επιτρέψουν την αναλογία 1 αθλητής ανά 1 μπάλα ή 2 αθλητές ανά 1 μπάλα. Αυτοί οι τύποι δραστηριοτήτων θα εξασφαλίσουν ότι οι αθλητές σας έχουν πολλές επαφές με τη μπάλα. ΟΧΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΣΕΙΡΕΣ!!!
Πλάνο δραστηριοτήτων
Όταν αποφασίσετε το θέμα εκμάθησης και επιλέξετε τις δραστηριότητές, πρέπει να τις τοποθετήσετε σε ένα πλάνο μονάδας εκμάθησης ( βλέπε το αντίγραφο της μονάδας εκμάθησης ). Κατά την τοποθέτηση των δραστηριοτήτων στο πλάνο σας σιγουρευτείτε ότι ακολουθούν η μια την άλλη έχοντας μια ομαλή πρόοδο, από το εύκολο στο δυσκολότερο, αρχίζοντας από τη προθέρμανση και τελειώνοντας με παιχνίδι.
ΠΡΟΘΕΡΜΑΝΣΗ
Κάθε μονάδα πρέπει να αρχίσει με μια προθέρμανση ψυχαγωγικού χαρακτήρα που μπορεί να αποτελείται από περπάτημα, άλμα, τρέξιμο με μπάλα ή χωρίς. Παραδείγματος χάριν, παίξτε ένα παιχνίδι «κυνηγητό» μέσα σε μια περιορισμένη περιοχή. Αυτή η δραστηριότητα θα προετοιμάσει τους αθλητές σας για τις κινήσεις που απαιτούνται για να παίξουν ποδόσφαιρο, όπως, να τρέξουν γρήγορα και να αλλάξουν κατεύθυνση. ΟΧΙ ΓΥΡΟΥΣ!!!
ΚΥΡΙΟ ΜΕΡΟΣ
Προοδευτικότητα
- Εξάσκηση σε απλή μορφή
- Εξάσκηση με παθητική αντίσταση
Σιγουρεύεται σ’ αυτό το μέρος της μονάδας ότι παραμένετε στο θέμα εκμάθησης. Δεν πρέπει να παρεκκλίνετε μεταξύ διαφορετικών δεξιοτήτων σε μια μονάδα, διότι αυτό θα οδηγήσει μόνο στη σύγχυση των αθλητών σας. Παραδείγματος χάριν: οδήγημα της μπάλας, κάθε δραστηριότητα που επιλέγετε να κάνετε πρέπει να εστιάζει στην συγκεκριμένη τεχνική δεξιότητα. Μετά την επίδειξη δεν διακόπτετε συνεχώς τη ροή και τη διδασκαλία της τεχνικής αλλά οι δραστηριότητες που επιλέγετε πρέπει να εξασφαλίζουν ότι όλοι οι αθλητές οδηγούν τη μπάλα και την έχουν υπό στενό έλεγχο. Μπορείτε να προχωρήσετε σε διορθώσεις σε κάποιο αθλητή ατομικά, εφόσον διαπιστώσετε ότι έχει έντονο πρόβλημα με την εφαρμογή της δεξιότητας.
ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΥ ΧΩΡΟΥ
- Προοδευτικότητα
- Εξάσκηση με ενεργητική αντίσταση ( Αριθμητικό πλεονέκτημα )
- Εξάσκηση με ενεργητική αντίσταση ( Αριθμητική ισορροπία )
Κάθε μονάδα εκμάθησης περιλαμβάνει πάντα ένα παιχνίδι περιορισμένου χώρου. Γιατί; Αυτό είναι το ποδόσφαιρο, τα παιχνίδια και οι δραστηριότητες είναι πολύ ωραία αλλά οι αθλητές σας συμμετέχουν για να παίξουν ποδόσφαιρο , γι’ αυτό μην ξεχνάς αυτήν τη παράμετρο. Προσπάθησε να οργανώσεις αυτά τα παιχνίδια με μικρό αριθμό αθλητών, παραδείγματος χάριν 2v2, 3v3, 4V4.
Παίζοντας παιχνίδια περιορισμένου χώρου με μικρό αριθμό αθλητών επιτρέπει στους αθλητές περισσότερες επαφές και εξοικείωση με τη μπάλα, η οποία είναι η μόνη που μπορεί να βοηθήσει την ανάπτυξή τους. Εάν παρατηρείτε ότι μερικοί αθλητές δεν έχουν επαφή με τη μπάλα, μπορείτε να επέμβετε αποφασιστικά και να οργανώσετε ξανά τη δραστηριότητα ή να δημιουργήσετε μία νέα.
Βεβαιωθείτε, ανάλογα την ηλικία των αθλητών, ότι τους μεταδίδετε μέσα από την εφαρμογή των παιχνιδιών, τις βασικές αρχές, τους ρόλους και τους κανόνες παιχνιδιού, όπως:
Αρχές Επίθεσης
§ Κατοχή μπάλας(Ρόλος 1ου Επιθετικού)
§ Επιθετικό βάθος
§ Επιθετικό Πλάτος
§ Κινητικότητα
§ Υποστήριξη(Ρόλος 2ου Επιθετικού)
§ Αριθμητική Υπεροχή
Αρχές Άμυνας
§ Πίεση (Ρόλος 1ου Αμυντικού)
§ Αμυντικό βάθος (Ρόλος 2ου Αμυντικού)
§ Καθυστέρηση στην άμυνα
§ Ισορροπία ( Εφαρμογή της διαγώνιας κάλυψης )
§ Συγκέντρωση
§ Αριθμητική Υπεροχή
ΑΠΟΘΕΡΑΠΕΙΑ & ΣΥΝΟΨΗ
Κάθε μονάδα εκμάθησης, ανάλογα την ηλικία των αθλητών, πρέπει να ολοκληρωθεί με μία αποθεραπεία μικρής διάρκειας. Περάστε τους αθλητές από τη κατάσταση υψηλής έντασης, με χαλαρό τρέξιμο και τελικά με περπάτημα στη καθολική επαναφορά του οργανισμού και των μυών στα φυσιολογικά τους όρια . Πάλι, αυτή η διαδικασία θα γίνει σημαντικότερη στις ομάδες μεγαλύτερης ηλικίας αθλητών. Ενώ αποθεραπεύεται τους αθλητές σας, προχωρείτε στη σύνοψη των σημαντικότερων σημείων της μονάδας εκμάθησης.
Μονάδα εκμάθησης
§ Να βρίσκεσαι στον αγωνιστικό χώρο τουλάχιστον 10 λεπτά νωρίτερα.
§ Οργανώστε τις δραστηριότητές σας. Αυτή η μεθοδολογία είναι ιδιαίτερα σημαντική σε αυτές τις ομάδες ηλικίας, έτσι ώστε να μπορείτε να κινηθείτε από τη μία δραστηριότητα στην άλλη δραστηριότητα με πολύ λίγο χρόνο ανάπαυλας ενδιάμεσα. Είναι ζωτικής σημασίας ότι κρατάτε την προσοχή των αθλητών σας σε όλη τη διαδικασία εκμάθησης. Αυτό θα καταστήσει την εκμάθηση κατά τη διάρκεια της μονάδας σας πολύ ευκολότερη.
§ Βεβαιωθείτε ότι έχετε πάρει μαζί σας το πλάνο εκμάθησης. Αυτό θα σας υπενθυμίζει την πρόοδο και τις δραστηριότητες που έχετε επιλέξει.
Πάντα να έχετε έναν κατάλογο δραστηριοτήτων που προγραμματίζετε να εφαρμόσετε, καθώς επίσης και μερικές εφεδρικές δραστηριότητες. Μερικές από τις δραστηριότητες που προγραμματίζετε δεν θα λειτουργήσουν, οι αθλητές μπορεί να βαρεθούν γρήγορα ή να μην απολαμβάνουν την εκμάθηση, έτσι πρέπει να έχετε εναλλακτικές δραστηριότητες για να αντιμετωπίσετε αυτή τη περίπτωση.
Κώστας Μαθιουδάκης
1 σχόλιο:
Πολύ σωστά λες Κώστα ότι το παιχνίδι και η μπάλα είναι τα απαραίτητα συστατικά για τις μικρές ηλικίες.Σημαντικό είναι επίσης να αποφεύγουμε τις σειρές-ουρές καθώς τα παιδιά γρήγορα βαριούνται και αρχίζουν να ασχολούνται με άλλα πράγματα και να μην προσέχουν.Οι φωνές και οι έντονες οδηγίες-μονόλογοι δεν βοηθούν καθόλου.Φυσικά η προετοιμασία και το πλάνο της προπόνησης είναι απαραίτητα για όποιο προπονητή σέβεται τον εαυτό του και το λειτούργημά του.Είναι πραγματικότητα που αντιμετωπίζουμε και όχι ''θεωρία''.Τα παιχνιδάκια με μικρό αριθμό παικτών επιτρέπουν τις απαραίτητες πολλές επαφές με την μπάλα και τις διάφορες καταστάσεις του παιχνιδιού(εμπειρία)και περιέχουν όλα τα τεχνικοτακτικά στοιχεία του ποδοσφαίρου.
Δημοσίευση σχολίου