Σάββατο, 17 Μαΐου 2008

ΑΜΥΝΑ ΧΩΡΟΥ (άσκηση εκμάθησης)

Με μεγάλη χαρά βλέπω ότι οι περισσότερες ομάδες- ακόμα και ερασιτεχνικών κατηγοριών-προσπαθούν να λειτουργήσουν μέ άμυνα χώρου, προσαρμοσμένη στη μπάλα. Δεν θα αναλύσω τώρα τα οφέλη, την αναγκαιότητά της και άλλα σχετικά θέματα, αλλά θα σας παρουσιάσω μια απλή στην οργάνωσή της άσκηση εκμάθησης των βασικών αρχών της άμυνας χώρου.Υπάρχει ήδη αρκετή βιβλιογραφία και ποικιλία ασκήσεων, αλλά η συγκεκριμένη είναι κατά τη γνώμη μου (προσωπική εμπειρία σε 2 διαφορετικές ομάδες) πολύ αποτελεσματική για όλες τις κατηγορίες, από επαγγελαματικές ομάδες μέχρι παιδικές (11χ11). Οι ποδοσφαιριστές κατανοούν γρήγορα τις βασικές αρχές, ενώ το πλεονέκτημά της είναι, πως μπορεί να τοποθετηθεί (αν θέλουμε) στο δεύτερο μισό της προθέρμανσης, δίδοντάς μας έτσι την ευκαιρία να τη δουλεύουμε συχνά, χωρίς να χάνουμε χρόνο από άλλα βασικά κομμάτια της προπόνησής μας (ειδικά στο ερασιτεχνικό ποδόσφαιρο με το μειωμένο αριθμό προπονητικών μονάδων) στη διάρκεια του εβδομαδιαίου κύκλου προπονήσεων. Την προτείνω επίσης για ηλικίες προπαιδικού-παιδικού εφηβικού γιατί είναι εύκολα κατανοητή και εφαρμόσιμη.

Οργάνωση: Χαράζουμε με πιατάκια 3 ζώνες από την περιοχή ως το κέντρο (ανάλογα το γήπεδο μας βγαίνουν 40μ.χ10μ. ως 40μ.χ15μ.) και τοποθετούμε 3 ομάδες 4άρων παικτών, που δεν μπορούν να εισέρχονται η μία στην ζώνη της άλλης.
Διάρκεια άσκησης 3΄ για κάθε ομάδα. Όλες οι ομάδες περνάνε από τη φάση της άμυνας.
Η ομάδα που είναι στη μέση λειτουργεί κάνοντας άμυνα χώρου, με κινήσεις προσαρμοσμένες
στην θέση της μπάλας και οι άλλες δύο αφού αλλάζουν μερικές παράλληλες πάσες, προσπαθούν να περάσουν την μπάλα στην απέναντι πλευρά. Αν το καταφέρουν, οι αμυνόμενοι γυρνάνε και οργανώνονται απέναντι στους νέους επιτιθέμενους, αν οι αμυνόμενοι κερδίσουν τη μπάλα την επιστρέφουν πίσω και συνεχίζουν να αμύνονται.


Όπως βλέπουμε στο παραπάνω σχήμα,ο πδασφαιριστής που είναι κοντά στον κάτοχο της μπάλας, κάνει πιεστική άμυνα πάνω του ενώ οι άλλοι 3 αμυνόμενοι σχηματίζουν μια ευθεία (ή 2 γραμμές αν θέλει ο προπονητής) κλείνοντας τους χώρους για να μη περάσει η μπάλα ανάμεσα τους.


Στην μετατόπιση της μπάλας,η διάταξη αλλάζει ανάλογα και η αρχή είναι ο αμυνόμενος που είναι απέναντι από τον κάτοχο της μπάλας τον πιέζει,οι άλλοι σμίγουν και κλείνουν το χώρο ανάμεσα. Με άλλα λόγια πιο απλά, ένας αμυνόμενος ''ξεμυτίζει'' και οι άλλοι 3 δημιουργώντας βάθος τον καλύπτουν.
Κοουτσάρισμα: Οι αμυνόμενοι πρέπει να είναι συγκεντρωμένοι στο στόχο τους: Να μην περάσει η μπάλα ανάμεσά τους (κάθετη πάσα), να πιέζουν ο καθένας στο χώρο του και να οπισθοχωρούν γρήγορα, κλείνοντας τα κενά όταν η μπάλα αλλάζει κάτοχο. Αυτό σημαίνει ότι δεν απλώνονται στο πλάτος των 40μ. αλλά κρατάνε μικρές μεταξύ τους αποστάσεις 5-7μ.και μετατοπίζονται συγχρονισμένα. Οι επιτιθέμενοι αλλάζουν 5-6 πάσες παράλληλα και προσπαθούν με συρτές (αποκλειστικά) μεταβιβάσεις, να περάσουν τη μπάλα απέναντι. Διατηρούν το πλάτος στην επίθεση συνεχώς. Ενθαρρύνετε τους αμυνόμενους να μιλάνε και να συννενοούνται μεταξύ τους για τις κινήσεις τους. Τονίστε τη σημασία της γρήγορης αλλαγής χώρου.
Παραλλαγές: Η ασκηση μπορεί και να λειτουργήσει σε μικρότερους χώρους σε ομάδες 3:3:3 ή 2:2:2. Επίσης,σε στυλ συναγωνισμού μετρώντας τις κάθετες επιτυχημένες πάσες σε κάθε 3λεπτο.


7 σχόλια:

ΚΩΣΤΑΣ ΛΑΔΙΑΣ είπε...

H AMYNA XΩΡΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΤΑΚΤΙΚΗ ΠΟΥ ΜΕ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΖΕΙ .ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΤΗ ΔΙΔΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΕΠΟΜΕΝΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ Ο ΔΙΑΙΤΗΤΗΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΕΥΘΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΟΦΣΑΙΝΤ ΠΟΥ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΣ ΝΑ ΠΑΙΞΕΙΣ ΠΑΕΙ ΠΕΡΙΠΑΤΩ. ΤΟ ΓΥΡΝΑΩ ΛΟΙΠΟΝΣΕ ΛΙΜΠΕΡΟ .ΕΚΤΟΣ ΑΝ ΕΧΩ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΔΙΑΗΤΗΤΕΣ.ΑΠΙΘΑΝΟ...

Vasilis είπε...

Κώστα
Άμυνα χώρου δεν σημαίνει ευθεία στην άμυνα αλλά ισχύει η αρχή του βάθους,μόνο που το πραγματοποιεί άλλος ποδοσφαιριστής κάθε φορά,ανάλογα που παίζεται η μπάλα.Στα σκίτσα φαίνεται η πίεση στον κάτοχο της μπάλας και η κάλυψη σε βάθος του αμυνόμενου που την πραγματοποιεί.
Τώρα,όσο αφορά στη διαιτησία,ανάλογα την κατηγορία που παίζουμε είναι η ποιότητα τόσο της ομάδας,των αντιπάλων μας, όσο και των διαιτητών.
Επίσης,το να διδάσκεις κάτι που δεν πιστεύεις σίγουρα δεν φέρνει αποτέλεσμα.Πρώτα ο προπονητής πιστεύει π.χ.στην άμυνα χώρου και στη συνέχεια προσπαθεί νατην εφαρμόσει.Προσωπικά πιστεύω(από προσωπικές εμπειρίες),πως εφαρμόζεται και σε ερασιτεχνικές ομάδες,τοπικού ή περιφερειακού.Το αποτέλεσμα της προσπάθειας (σαν νίκη ή ήττα)είναι βέβαια άσχετο σε παιδικά πρωταθλήματα,γιατί διδάσκουμε και μαθαίνουμε νεαρούς ποδοσφαιριστές σύμφωνα με την εξέλιξη της προπονητικής και το τί θα συναντήσουν στα επόμενα στάδια της εξέλιξής τους .Τους βοηθάμε να γίνουν καλύτεροι,να αποκτήσουν εμπειρίες,να πάρουν εφόδια για την ποδοσφαιρική τους σταδιοδρομία.Θα σταθούμε σε ένα λάθος βοηθού ή διαιτητή,για να ακυρώσουμε ότι πιστεύουμε και ότι τους ωφελεί;

ref είπε...

ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΠΑΙΔΙΑ.ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΣΑΣ.ΕΧΩ ΚΑΠΟΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ.ΤΑ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΑ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗ ΒΟΗΘΟΥΝ?ΚΑΙ ΑΝ ΝΑΙ ΠΩΣ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΑ ΠΡΟΜΗΘΕΥΤΩ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ SITE ΜΕ DOWNLOAD FREE?ΟΛΟΙ ΕΔΩ ΘΑ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΙ ΘΑ ΤΑ ΛΕΜΕ ΣΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ..ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΕΚ ΤΩΝ ΠΡΟΤΕΡΩΝ.

Vasilis είπε...

Τι ακριβώς εγχειρίδια εννοείς; Βιβλία προπονητικής με αντικαταβολή μπορείς να πάρεις από www.salto.gr, www.athlotypo.gr . Free download δε νομίζω να βρεις.

Vagner24 είπε...

Γεια σας,
Θα με ενδιαφερε να ασχοληθω με την προπονητικη αλλα δεν ξερω τι βηματα πρεπει να ακολουθησω για αυτο. Μπορει καποιος να με βοηθησει?

Ανώνυμος είπε...

φιλε κωστα οπως σωστα παρατηρεσε ο βασιλης μην κανεις το λαθος να διδαξεις την αμυνα χωρου και ειδικα στην 4αδα της αμυνας χωρις να τους το κανεις κατανοητο στους παιχτες σου οτι αναλογα που ειναι η μπαλα ενας πεφτει και απο τους αλλους τρεις αναλογος καποιος παντα κραταει βαθος...η ευθεια στην αμυνα ειναι για την περιπτωση του τεχνικου οφσαιντ...

ΛΑΖΑΡΟΣ είπε...

ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΣΑΣ, ΠΡΟΠΟΝΩ ΟΜΑΔΕΣ ΠΑΙΔΩΝ ΚΑΙ ΝΕΩΝ ΚΑΙ ΓΝΩΡΙΖΩ ΟΤΙ Η ΑΜΥΝΑ ΧΩΡΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΥΚΟΛΑ ΚΑΤΑΝΟΗΤΗ ΣΑΝ ΙΔΕΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΠΙΤΣΙΡΙΚΑΔΕΣ. ΕΔΩ ΚΑΙ 3 ΧΡΟΝΙΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΖΩΝΕΣ ΚΑΙ ΤΗ ΒΡΙΣΚΩ ΠΟΛΥ ΑΠΟΔΟΤΙΚΗ. ΓΕΝΙΚΑ ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΚΑΘΕ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΟΜΑΔΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΝΑ ΠΑΙΖΕΙ ΑΜΥΝΑ ΧΩΡΟΥ, ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΜΕ ΚΑΠΟΙΟ ΚΟΣΤΟΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ.Ο ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΠΟΥ ΣΥΧΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΠΟΥ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΑΚΟΜΑ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥΣ. ΑΞΙΖΕΙ ΝΑ ΤΟ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΚΑΠΟΙΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ ΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ ΘΑ ΤΟ ΕΜΠΑΙΔΩΣΟΥΝ ΚΑΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΑΡΕΣΕΙ.