Παρασκευή, 26 Δεκεμβρίου 2008

Η Ολλανδική άποψη στο ποδόσφαιρο(Α΄μέρος)


Ο προπονητής βοηθάει τα παιδιά να ανακαλύψουν την ουσία!
Ο ρόλος του μυαλού είναι κυρίαρχος
1.Οι μύες είναι οι σκλάβοι του μυαλού 2. Όλα είναι θέμα αντίληψης και αίσθησης

• Προπόνηση = Διδασκαλία
• Διδασκαλία = Η διαδικασία με την οποία μαθαίνουν οι άνθρωποι
• Οι μύες δεν μαθαίνουν
• Απλοποίηση του ποδοσφαίρου κατά την διδασκαλία και την μάθηση
• ΜΗΝ απλοποιείτε το ποδόσφαιρο σε σημείο να χάνει την ουσία του

Αρχές ανάπτυξης σύμφωνα με την "Ολλανδική άποψη’’

• αρχές δεκαετίας του 80: ανάπτυξη της επιμόρφωσης σχετικά με το παιδικό ποδόσφαιρο από την KNVB υπό την επίβλεψη του Mr. Rinus Michels
• μελέτη επάνω στον ιδανικό τρόπο διδασκαλίας του ποδοσφαίρου στα παιδιά
• η αλάνα ήταν το "σχολείο" για την ανάπτυξη του ποδοσφαίρου διότι περιλάμβανε όλα τα στοιχεία ενός κανονικού αγώνα: τεχνική, τακτική και φυσική κατάσταση
• έτος 2000: δεν υπάρχουν αλάνες , οι υπολογιστές και η τηλεόραση "ανταγωνίζονται" τα αθλήματα: τα παιδιά προπονούνται 2 ώρες την εβδομάδα και παίζουν 1 παιχνίδι
• Οι νεαροί ποδοσφαιριστές στο έτος 2000 παίζουν λιγότερη ώρα ποδόσφαιρο σε σύγκριση με τους πατεράδες τους

• Βασικές ιδέες:
1. Απόλυτη απόλαυση του ποδοσφαίρου
2. Πολλές επαναλήψεις
3. Καλή προπόνηση


Απόλυτη απόλαυση του ποδοσφαίρου
• Όταν οι παίκτες έχουν κίνητρο κατά την διάρκεια της προπόνησης, μαθαίνουν περισσότερα και γίνονται καλύτεροι παίκτες. Ο στόχος μας είναι να παίρνουμε όσο το δυνατόν περισσότερη απόλαυση από το ποδόσφαιρο. Περισσότερη απόλαυση παρέχετε όταν οι παίκτες έχουν την δυνατότητα να σκοράρουν πολλές φορές. Στα μεγάλα γήπεδα τα παιδιά δεν έχουν την δυνατότητα να έρθουν πολλές φορές σε επαφή με την μπάλα με αποτέλεσμα να μην μαθαίνουν αρκετά.

• Προτάσεις για την ηλικία κάτω των 11 χρόνων:
α. Μικρότερες πλευρές
β. Μικρότερα γήπεδα

Πολλές επαναλήψεις
• Η επανάληψη είναι ένα σημαντικό στοιχείο στην διαδικασία της μάθησης. Πράξη, πράξη και πράξη ξανά. Επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά τα ίδια πράγματα, όπως συνέβαινε στις αλάνες.
Στην προπόνηση σημαίνει:
• Πολλές επαναλήψεις
• Συνεχόμενη ροή στην προπόνηση
• Ικανός αριθμός εστιών, μπαλών κ.τ.λ.
• Καλή οργάνωση
• Ποιοτική προπόνηση

Καλή προπόνηση
• Οι προπονητές πρέπει να αντιλαμβάνονται το πώς τα παιδιά καταλαβαίνουν το ποδόσφαιρο και πώς θα κάνουν τα πράγματα πιο ξεκάθαρα . Αυτή η διαδικασία χρειάζεται γνώση και κατανόηση . Η Ολλανδική Άποψη είναι μια μέθοδος προπόνησης η οποία σχεδιάστηκε με στόχο την καλύτερη δυνατή βελτίωση και ανάπτυξη των ποδοσφαιριστών


Τα 10 Βήματα της Καλής Προπόνησης

Η λογική προσέγγιση....επιβάλλεται για την διαδικασία της μάθησης
1. Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ
2. ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ,ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ
3. ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ ΩΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΩΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
4. ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΣΤΑ 4 ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ
5. ΔΟΥΛΕΨΤΕ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΣΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ\ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ
6. ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ
7. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ/ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ
8. ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΘΕ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ
9. ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΘΕ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ
10.ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΚΑΘΕ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗΣ

1. Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΜΑΘΗΣΗΣ
Το σημείο εκκίνησης είναι η διαδικασία εκμάθησης του ποδοσφαίρου. Διαφορετικοί στόχοι για κάθε ηλικιακή κατηγορία.
ΗΛΙΚΙΑ -ΣΤΟΧΟΣ -ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
6-8 ΕΤΩΝ
4:4(Η μπάλα είναι στρογγυλή)
Παιχνίδια δεξιοτήτων, Τ-Α-Ε
8-10 ΕΤΩΝ
7:7(Βασικό παιχνίδι ωριμότητας)
Τεχνική, επιδεξιότητα, παιχνίδι αντίληψης, Τ-Α-Ε
10-13 ΕΤΩΝ
11:11 (Παιχνίδι ωριμότητας, τεχνικές δεξιότητες)
Τεχνικές δεξιότητες και απαιτήσεις κάθε θέσης, Τ-Α-Ε
14-16 ΕΤΩΝ
11:11(Διαγωνιστικά παιχνίδια ωριμότητας, εκμάθηση της ζώνης)
Αποδοτικότητα στο παιχνίδι, Τ-Α
Άνω των 16
11:11 (Ωριμότητα σε υψηλού επιπέδου ποδόσφαιρο)
Εξειδίκευση και πολύ-λειτουργικότητα των παικτών, Τ-Α-Ε
Τ
= Τεχνική , Α= Αντίληψη , Ε= Επικοινωνία

2. ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΠΟΝΗΣΗ ,ΣΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΚΜΑΘΗΣΗ
Προτείνουμε τα παιδιά μέχρι 11 χρόνων να παίζουν σε μικρά γήπεδα με μικρότερες πλευρές. Στα μεγάλα γήπεδα τα παιδιά δεν έχουν την δυνατότητα να έρθουν πολλές φορές σε επαφή με την μπάλα με αποτέλεσμα να μην μαθαίνουν αρκετά. Αυτό το είδος προπόνησης βελτιώνει την αντίληψη τους.
Απλοποίηση από 11 vs 11 σε 7 vs 7
2 γήπεδα στο πλάτος ενός κανονικού γηπέδου
28 παίκτες , 2 διαιτητές
Μικρότερες εστίες : 5 x 2 μέτρα

















4 vs 4
5 σε ένα γήπεδο κανονικών διαστάσεων
κώνοι / στύλοι για εστίες 2-3 μέτρων
5 γήπεδα, 40 x 20 μέτρα
















Γιατί 4 vs 4?
- 4v4 είναι ο μικρότερος δυνατός χώρος παιχνιδιού χωρίς να χάνονται τα στοιχεία του ποδοσφαίρου : μπάλα , αντίπαλοι , συμπαίκτες , χώρος , πίεση , κανονισμοί , χρόνος , κατεύθυνση

4 vs 4 (βασική μορφή)


- Όλες οι δεξιότητες μπορούν να βελτιωθούν:
T - Τεχνική, κινητικά χαρακτηριστικά
Α - Αντίληψη, ατομική τακτική
Ε - Επικοινωνία
- Εξαιτίας του αριθμού των παικτών υπάρχει πάντοτε η δυνατότητα για παιχνίδι σε βάθος, πλάτος ή προς τα πίσω. Συνεπώς δημιουργούνται καταστάσεις ενός κανονικού παιχνιδιού
• - Τα παιδιά αναγνωρίζουν διαφορετικές καταστάσεις που συχνά επαναλαμβάνονται. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για να πάρουν την σωστή απόφαση χρησιμοποιώντας :
• το κοντρόλ της μπάλας
• την ταχύτητα με την μπάλα
• την κατεύθυνση της πάσας
• την επίθεση με την μπάλα
Παραλλαγές: 1. 4vs4 παιχνίδι με στόχο το οδήγημα της μπάλας – γκολ με πέρασμα της γραμμής 2. 4vs4 με στόχο την πάσα - 4 μικρές εστίες 3. 4vs4 παιχνίδι με στόχο τα σουτ 2 κανονικές εστίες (χωρίς Τ\Φ) 4. 4vs4 σε μακρύ και στενό γήπεδο (παιχνίδι αντεπίθεσης) 5. 4vs4 παιχνίδι με στόχο τις σέντρες και την κεφαλιά 2 κανονικές εστίες με Τ\Φ

Γενικός Κανόνας
- παίζουνε ποδόσφαιρο?
- μαθαίνουν το ποδόσφαιρο?
- απολαμβάνουν το ποδόσφαιρο?

3. ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ ΩΣΤΕ ΠΑΝΤΑ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΩΣ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ
- Το κλειδί για την παρακίνηση είναι:
- Ποδόσφαιρο “ πρέπει να έχετε το Τ.Α.Ε. γι’ αυτό”
- Τεχνική (κινητική\φυσική άποψη)
- Αντίληψη (γνώση των στόχων και των κανόνων)
- Επικοινωνία

4. ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΣΤΑ 4 ΚΥΡΙΟΤΕΡΑ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟΥ
• Κατοχή της μπάλας από τον αντίπαλο
• Μετάβαση από την κατοχή του αντιπάλου στην κατοχή της μπάλας για την ομάδα μας
• Κατοχή μπάλας
• Μετάβαση από την κατοχή της μπάλας στην κατοχή για τον αντίπαλη ομάδα


5. ΔΟΥΛΕΨΤΕ ΤΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΣΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ\ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΧΩΡΟΥ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΥ(ξεκάθαρα για κάθε ηλικία και επίπεδο αθλητών)


ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΓΡΑΜΜΗ
Κατοχή της μπάλας (ανάπτυξη)
• Άμυνα
• Κέντρο
• Επίθεση

Πηγή: Σεμινάριο προπονητικής-Ηράκλειο 2007

1 σχόλιο:

Kώστας_Καραγιάννης είπε...

Καταπληκτική για μία ακόμη φορά η ανάρτηση σου Βασίλη θέλω απλά να πώ πως είναι απίστευτα αποδοτικό το 4v4 σε όλες τις ηλικίες .Οι περισσότερες Ολλανδικές ομάδες δουλεύουν πλέον αυτή τη μορφή παιχνιδιού.